Η ΚΡΙΤΙΚΗ για τον Αποχαιρετισμό στη Γλώσσα

tumblr_nhddgbGg1z1s39hlao1_500

Ο «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα» είναι πράγματι ακόμη μία κινηματογραφική γιορτή. Με την ίδια αισθητική φόρμα ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ στρέφει το φακό του προς τη μεγάλη ανθρώπινη περιπέτεια, ιδιωτική και δημόσια, αναστοχαζόμενος πάνω στα θέματα του ολοκληρωτισμού και της μοντέρνας δημοκρατίας, της κοινωνίας του θεάματος, της σύγχρονης αλλοτρίωσης και, κυρίως, του τέλους του παραδοσιακού τρόπου επικοινωνίας. Η γλώσσα, ως βασικός κώδικας, αδυνατεί εδώ και καιρό να εξυπηρετήσει απόλυτα την ανθρώπινη συνεννόηση, όπως ισχυρίζεται ο Γάλλος δημιουργός, ο οποίος αναζητά αγωνιωδώς αυτό που θα διαδεχτεί το «τέλος του γλωσσικού ιδιώματος».

Ο Γκοντάρ αποχαιρετά το νόημα, την πολιτική και το σινεμά όπως τα ξέρουμε, μαζί τους και μια ολόκληρη εποχή του σύγχρονου πολιτισμού. Μια εποχή της οποίας υπήρξε ο απόλυτος, ακαταμάχητος (αντι )ήρωας – Χρ. Μήτσης http://www.athinorama.gr/cinema/article/apoxairetismos_sti_glossa_-2507104.html

Δε θα έπρεπε να γράφουμε για αυτή την ταινία. Διότι ότι και να γράψεις την αδικεί. Το «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα» είναι μια συνολική εμπειρία ήχων, μουσικής, λόγου φιλοσοφίας, παράνοιας η οποία βιώνεται μέσα σε μια αίθουσα. Για αυτό το λόγο σταματάω και το κείμενο μου εδώ – Ο. Ανδρεαδάκης

Ο Γκοντάρ, συλλέγει άναρχα και με μια ελευθεριότητα που προσιδιάζει στα όνειρα, διάφορα πνευματικά αντικείμενα (λέξεις, φιγούρες, ήχους) για να συντάξει μ’ αυτά ένα υπερρεαλιστικό ποίημα… Το ψυχεδελικό ονειρόδραμα του σπουδαίου Γάλλου για το τέλος του πολιτισμού μορφοποιείται σε ένα παλίμψηστο εικόνων που προκαλεί τις αισθήσεις σε μια αναπάντεχη περιπέτεια – Γ. Σμοΐλης http://freecinema.gr/movies/adieu-au-langage/

Δύο κεφάλαια, η Φύση και η Παρομοίωση, θα δώσουν την ευκαιρία στον αγαπημένο ομολογουμένως σκηνοθέτη να κάνει ένα φιλοσοφικό μανιφέστο, και στην 43η ταινία του τον βρίσκουμε ακόμα να υπηρετεί πιστά την έννοια του “ριζοσπαστικού” στην τέχνη του σινεμά. Πληθωρικό, μοντέρνο και ανατρεπτικό, πέρα απο κάθε συμβιβασμό -κοινωνικό και κινηματογραφικό- ο Godard προσπαθεί να προκαλέσει τις εικόνες της ταινίας του να ξεπηδήσουν από τη μεγάλη οθόνη και να επιτεθούν στον αμφιβληστροειδή του θεατή-εμπειρολάγνου» – Αχ. Βασιλείου http://reel.gr/apoxairetismos-sth-glwssa/

Στο κινηματογραφικό σύμπαν που πλάθει ο Γκοντάρ, η φύση αντικαθιστά τον Θεό και αποτελεί τη μοναδική πυξίδα του ανθρώπου προς την ελευθερία – Φ. Χατζίκος

Η τελευταία ταινία του Ζαν-Λικ Γκοντάρ είναι ένα παιχνίδι για δυνατούς λύτες – και όμως βαθιά συναισθηματικό – Ά. Καπράνος

Γοητευτική και απαράμιλλα αντισυμβατική ταινία του μεγαλύτερου και σημαντικότερου εν ζωή σκηνοθέτη. Ο,τι πιο μοντέρνο θα δείτε μέχρι το τέλος του χρόνου υποθέτω. […] Μια ταινία που πρέπει να δείτε αν σας ενδιαφέρει να καταλάβετε που κινείται το πρωτοποριακό σινεμά και η ανατρεπτική κινηματογραφική σκέψη. Μια ταινία που καθαρίζει μάτια και ψυχή από τόνους σινελάσπης, σαν το πιο δυνατό κινηματογραφικό απορρυπαντικό – Π. Κοκκίδης


 

Οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται για τις πιθανότητες της κινηματογραφικής εμπειρίας –τι μπορεί να συμβεί σε μια σκοτεινή αίθουσα– οφείλει στον εαυτό του να γνωρίσει τον “Αποχαιρετισμό στη Γλώσσα” – M. Olsen, Los Angeles Times

Είναι σαν να έρχεσαι σε επαφή με τις ταινίες για πρώτη φορά – J. Hoberman, The New York Review of Books

Μια ένεση αδρεναλίνης στο μυαλό, ο “Αποχαιρετισμός” επαναβεβαιώνει διαρκώς πως κανένας άλλος κινηματογραφιστής δεν έχει κάνει περισσότερα για να δοκιμάσει και να επαναπροσδιορίσει τις δυνατότητες της κινούμενης εικόνας κατά τη διάρκεια των τελευταίων πενήντα χρόνων ζωής της τέχνης του σινεμά – S. Foundas, Variety

Ο Γκοντάρ επαναρύθμισε το 3D σε ένα επαναστατικό, νέο ερευνητικό εργαλείο, ένα αισθητηριακό θαύμα, και, ταιριαστά, η εμπειρία του να βλέπεις τον “Αποχαιρετισμό στη Γλώσσα” είναι παρόμοια με το να εξαναγκάζεις το μυαλό σου να βιώσει μια βίαιη αναγέννηση σε μια νέα εποχή, για την οποία δεν έχουμε βρει ακόμα όνομα – S. Tafoya, rogerebert.com

Περίπλοκο και πανέμορφο, ένα ξέσπασμα από ψήγματα μουσικής και λογοτεχνίας ενορχηστρωμένα σε αντίστιξη με μια σειρά από εξαίσια χρωματισμένες και στοιχειωτικά υπαινικτικές εικόνες – A. O. Scott, TheNewYorkTimes

#Apoxairetismos #weirdwave